Waktu Solat

Ahad, Disember 05, 2010

Al Ukail merubah persepsi diriku: Masyallah


Iya Allah itu Maha Agung... Maha Mengetahui... kita sebagai manusia biasa tiada kuasa untuk mengetahui apa yang telah Ia rencanakan dalam hidup kita..

Dahulu aku adalah seorang yang tidak sukakan kanak-kanak apatah lagi baby...
Dahulu kalau aku diberi baby untuk didukung, pastinya aku akan menolak keras. Aku tak faham kenapa ramai orang suka kan baby kecil..

mereka kata: Alaaa... tomey nyee budak ni... (aku kata: apa yang comelnya??)
mereka kata: bucuk bucuk sayang... (aku kata: memang busuk pun kalau dah bobo dalam pampers)


kelakar juga bila ingatkan semula perangai ku... sampaikan pada ketika itu aku terfikir bagaimana agaknya kalau aku ada anak sendiri ye? akan aku meluat kah dengan anak sendiri?

Namun Allah itu Maha Hebat... Ia telah rencanakan suatu perasaan yang aku sendiri tidak pernah terfikir akan merasainya..

Kakak ku yang mengandung itu telah selamat melahirkan bayi lelaki pada 26 Ramadhan 1431 (5 September 2010).. ya 5 hari lagi nak 1 Syawal..

Bayi tidak cukup umur itu dilahirkan dengan fizikalnya yang sangat kecil... ku kira wajahnya saja hanya sebesar mangkuk sup.. masyallah...

Namun tika kali pertama aku menatap bayi kecil itu muncul ke dunia, hatiku sayu... aduh kecil sungguh anak saudaraku ni... kasihan melihatkannya dipakaikan tiub bantuan oksigen...

Dengan izin Allah, tatapan pertama kali ku itu merubah terus persepsi ku terhadap seorang bayi.. Subhanallah...

Dua hari sebelum 1 Syawal, kakak ku dan bayinya dibenarkan pulang ke rumah... Alhamdulillah, bayinya semakin pulih dan paru-parunya juga telah berkembang..

di rumah, ku tatap lagi bayi kecil itu... aduh... kenapa sayu hatiku ni??
Adakah aku telah berubah menjadi seperti orang-orang yang menyukai baby??
Iya.. memang benar.. Allah telah menghadiahkan aku perasaan yang indah ini...
Terima kasih Ya Allah... baru kini ku fahami kenapa ramai orang cair bila menatap wajah bayi... n_n

Al Ukail .... itulah nama indah yang diberikan kepada bayi comel ini... dan seperti maksud namanya, Al Ukail membesar sebagai bayi yang bijak... Insyallah...

Tiap-tiap hari diperdengarkan kalimah-kalimah Allah dan zikrullah... semoga Al Ukail dilindungi dari gangguan syaitan yang direjam...

Aku sangat sayang dengan Al Ukail... kalau boleh aku taknak berenggang dengan Al Ukail... tiap-tiap hari bisa saja aku tonton wajah comelnya itu..

Wajahnya sangat comel... Masyallah... Hebatnya Allah yang menciptakan wajah sebegitu comel... Masyallah...Masyallah...

Dan aku perhatikan ia membesar dari seorang bayi yang pra-matang sehingga lah hari ini ia genap 3 bulan..
Alhamdulillah...


Al Ukail - dalam hari

Al Ukail - 1 bulan setengah


Al Ukail - 2 bulan setengah

Al Ukail - genap 3 bulan
(Lihatlah jarinya menunjukkan 3.. comelnya)


Al Ukail... Mak Ngah SAYANG kamu! XOXO

Dari Marisa Muslim: Ucapkanlah Masyallah tiap kali kamu melihat sesuatu yang indah...

3 ulasan:

  1. Segalanya ialah kurniaan Allah yang Maha Pengasih, Allah pencipta alam langit dan bumi dan segala isinya. Hargailah segala-gala yang dipinjamkan di dunia yang sementara ini. Hanya mereka yang beriman tinggi darjatnya disisi Allah. Insyallah Amin

    BalasPadam
  2. TQ Allah kau lembutkan hati adikku.. Bergenang airmata baca coretan ttg buah hatiku Al Ukail..

    BalasPadam
  3. @DenYatie: Insyallah amin...

    @Mama Al Ukail: haa aku pun nangis jugak masa taip.. :)

    BalasPadam